Content marketing is het creëren, plaatsen en verspreiden van digitale content voor webpagina’s. Een website met kwalitatief slechte content zal geen bezoekers trekken, dus is het zaak om waardevolle informatie op je website te plaatsen. Relevante content die aansluit op de behoefte van je doelgroep, zodat zowel bezoekers als zoekmachines begrijpen wat het doel van je website is. Een goed vindbare website voldoet zo goed mogelijk aan de informatiebehoefte van je bezoekers én die van zoekmachines. Content marketing helpt je om te bepalen wat je wilt vertellen en hoe je (potentiële) bezoekers kunt aanspreken.

Doel van de content 

Een goed verhaal is dus het halve werk. Maar wat moet je precies vertellen - en bovendien; waar begin je? Bepaal allereerst het doel van de tekst; waarom moet er content worden gecreëerd? Is het doel om te zorgen voor naamsbekendheid (branding), wil je actief met je doelgroep communiceren (interactie) of is vooral de verkoop van je product of dienst het hoofddoel (conversie)?

Doel van de website

Voor iedere vorm van content creatie gelden andere regels en schrijf je dus andere teksten. Schrijf je bijvoorbeeld voor de website van een non-profitorganisatie, dan is de tekst die je schrijft waarschijnlijk hoofdzakelijk informatief. In zo’n geval maakt het niet uit hoe hoog de pagina scoort in de Google zoekresultaten: mensen zijn specifiek op zoek naar de informatie die jij hebt geschreven. Hangen de inkomsten van een bedrijf echter grotendeels af van de kwaliteit van de website? In zo'n geval zijn consumenten niet specifiek op zoek naar jouw website, dus moet je commerciëler te werk gaan. Daar begint dan ook het SEO tekstschrijven: het optimaliseren van content voor de vindbaarheid door zoekmachines als Google. Kortgezegd, het schrijven van teksten die je doelgroep én zoekmachines interessant vinden. 

Content marketing: het verschil tussen publiek en conversie

Naast het bepalen van het doel van je website, moet je ook vaststellen waar je doelgroep zich bevindt op het internet. Nogmaals, waar zoekt de doelgroep op? Welke kanalen, naast je eigen website, kun je inzetten om de doelgroep te bereiken? Welke zoekwoorden gebruikt de doelgroep? Consumenten zijn tegenwoordig steeds beter geïnformeerd en zijn constant op zoek naar nieuwe informatiestromen. Informatiedeling vindt tegenwoordig grotendeels plaats via online platforms en sociale mediakanalen als Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter, LinkedIn of Google+. De kunst is dan ook om hier als bedrijf zo goed mogelijk op in te kunnen spelen. Constant, crossmediaal en bovenal: vindbaar. 

Kortom: het creëren van de juiste content, voor de juiste doelgroep, op de juiste plaats, op het juiste moment.

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies. We helpen je graag bij het creëren van relevante en kwalitatief hoogstaande content!