Een veelgehoord streven van cliënten is om maar zoveel mogelijk bezoekers naar de website te trekken. Zoekmachine optimalisatie (SEO) is echter een langdurig proces en de verschillende manieren van adverteren geven wel snel extra verkeer maar zijn prijzig. Daarom is het raadzaam om juist het huidige verkeer eerst zo volledig mogelijk te benutten. Van je huidige bezoekers betalende klanten maken: dat verstaan wij onder conversie optimalisatie.

Conversie optimalisatie verlaagt de kosten per bestelling

Door beter in te spelen op de behoefte van de huidige bezoekers, draag je bij aan een hogere conversie voor meer rendement. Bezoekers dienen relevant te zijn en over te gaan tot actie. De gemiddelde conversie van webwinkels is ongeveer 2 tot 3 procent. Van de 100 bezoekers verlaten er ongeveer 97 de website zonder een bestelling te plaatsen. Kun je ervoor zorgen dat er 4 tot 6 bezoekers van de 100 een bestelling plaatsen, dan heb je de omzet al verdubbeld.

Conversie optimalisatie maakt het investeren in extra bezoekers voordeliger

Door meer bezoekers te laten converteren (denk o.a. aan bestelling plaatsen, contactformulier invullen of het aanvragen van meer informatie) haal je op de meest voordelige manier extra omzet uit je website. Zodra je weet waar en waarom bezoekers je website verlaten, kun je deze knelpunten verhelpen. Zodra je website is geoptimaliseerd voor conversie, kun je de aandacht vestigen op het trekken van extra bezoekers naar je website. De investering in extra verkeer verdient zich dan ook veel eenvoudiger terug: dankzij de conversie optimalisatie is het veel waarschijnlijker dat ook de extra bezoekers bestellingen zullen plaatsen.

Knelpunten signaleren met Google Analytics

De kunst van conversie optimalisatie is het signaleren van knelpunten op de website, onder meer via Google Analytics. Wat weerhoudt de bezoeker ervan over te gaan tot actie? Denk na over oplossingen om de bezoeker zo efficiënt mogelijk van de bestemmingspagina naar de conversie te leiden. Met Google Analytics ga je op zoek naar pagina's waar relatief veel bezoekers de internetsessie beëindigen. Welke onvolkomenheden zijn er en welke verbeteringen kun je doorvoeren? Misschien is een formulier een grote hindernis voor de bezoeker of is een 404-pagina de oorzaak. Dit is slechts het begin van het complexe concept conversie optimalisatie. Nadat de fouten zijn ontdekt is het zaak om te testen welke elementen er precies voor zorgen dat je bezoekers niet de gewenste actie uitvoeren.

Lees meer