Je kunt op verschillende manieren adverteren op internet om meer bezoekers naar je website te leiden. Denk aan advertenties op zoekmachines (SEA), display advertenties en het adverteren op de sociale platformen. Welke optie het beste is? Dat hangt af van je product en doelstelling.

Waarom ga je online adverteren?

Het is belangrijk om eerst stil te staan bij de vraag waarom je online gaat adverteren. Wil je nieuwe, potentiële kopers laten kennismaken met je product, is je doel vooral branding en het genereren van traffic naar je website of wil je direct verkoopresultaat boeken? Betaald adverteren is een veelgebruikt middel omdat je doelmatig relevante bezoekers naar je website kunt leiden. Zo heb je tot op zekere hoogte controle over het reclamebudget en de manier waarop je het inzet. Maak relevante advertenties, bepaal nauwkeurig de meest relevante zoektermen en realiseer een doeltreffende bestemmingspagina. Hiermee draag je zorg voor een optimale verbinding met jouw doelgroep.

Zoekmachine adverteren (SEA)

Zoekmachine adverteren is het plaatsen van advertenties op de pagina’s met zoekresultaten van Google en Bing. De kwaliteit en het effect van deze campagnes hangen sterk af van de opbouw van de campagnes. Je loopt bijvoorbeeld al snel het risico met 'hagel te schieten zonder iets te raken’. In de praktijk betekent dit dat je veel geld uitgeeft aan de campagnes zelf én aan degene die de campagnes beheert, terwijl de opbrengsten tegenvallen voor het geld dat je erin stopt. Het is dus essentieel om je campagne goed in te richten voor een optimaal rendement.

Shopping

Met Shopping adverteer je via productvermeldingen die worden weergegeven wanneer iemand naar je producten zoekt via een zoekmachine. Google laat bijvoorbeeld bij een relevante zoekopdracht een foto zien van je artikel met de prijs en naam van jouw winkel. Wie op de advertentie klikt, wordt omgeleid naar je website. Met een Shopping campagne heb je een breed bereik, want er worden meerdere advertenties weergegeven voor één zoekopdracht van een mogelijke klant. Bovendien is de attentiewaarde hoger ten opzichte van de standaard tekstadvertenties, waardoor er hogere klikfrequenties (CTR) gerealiseerd worden en meer bezoekers

Lees meer